Japonský režisér Hideo Nakata neměl pravděpodobně tušení , jaké pozdvižení přinese jeho horor Kruh , který se stal v Japonsku doslova kultem a natolik uchvátil šéfy Hollywoodských studií , že se pokusili o jeho americký re-make.Nebylo by nic zvláštního na re-maku nějakého staršího hollywoodského filmu , jako to bývá v poslední době trendem (Loupež po italsku , Pýcha a předsudek) , ale předelávka snímku , který byl původně natočen za hranicí USA , není tak častým jevem , a většinou dopadá prachbídně (Návštěvníci).Přiznám se , že jsem původní Kruh neviděl , a tak se veškerých srovnání vyvaruji.Nicméně diváci , kteří viděli oba filmy , se vesměš shodují na tom , že americká verze je minimálně stejně dobrá , než-li lepší než japonský snímek.
Tajemná kazeta , po jejímž shlédnutí u vás zazvoní telefon a hlas vám v něm oznámí , že přesně za sedm dní zemřete , se dostanete do ruky partě teenagerů , které nenapadne nic lepšího než se na ní podívat.Přesně za sedm dní všichni zemřou včetně Ruth , sestřenice malého Aidana , jehož matka Rachel se jako správná novinářka vydává po stopě videokazety.Ačkoliv všechny důkazy napovídají tomu , že studenti zemřeli kvůli shlédnutí videokazety , Rachel se na ní stejně ze zvědavosti podívá a najednou je i její obličej na fotce rozmazaný , jako tomu bylo u předchozích obětí...
Kruh se možná tváří jako horor a trailer , na kterém jsou vlastně jen scény ze samotné vodeokazety.Jenže chyba lávky.Scény plné napětí ze všudypřítomného zla , a ani klasické lekačky nejsou zdaleka tak strašidelné , jak bychom si přáli.Snímek se mnohem více blíží thrilleru s trochou toho nadpřirozena a tím Hitchcockovskému stylu vyprávění , kde největší strach pramení z neviděného.Zlo je tady zosobněno v podobě holčičky Samary , ústřední protagonistky na kazetě , jejíž minulost je klíčem k pochpení celé záhady.V podání Daveigh Chase (A . I . Umělá inteligence) působí skutečně dabelsky , i když scény , kde se zhmotnuje v realitě , v děsivosti trochu ztrácí.
Zápletka filmu je zpočátku spíše jednoduchá a až postupem času se nabalují další a další otázky , z nichž mnohé z nichž mnohé z nich zůstaly na konci filmu bohužel nezodpovězeny.Sice není třeba vědět , jak se ta kazeta k teenagerům dostala , či jak Samanta dostala konkrétně různé motivy na videokazetu , nicméně hlubší proklesnenost Samantiny minulosti by srozumitelnosti jen a jen prospěla.Takové scény byly z filmu vystříhány a údajně se objevily na DVD (v nezkrácené verzi na DVD je Samanta skutečnou dcerou Ann Morgan).Myslím si , že spíš měly být vystříhány záběry rozebírající vztah Aidana ke zvému skutečnému otci.Tahle zápletka je totiž tak trochu navíc .Některé nelogičnosti v ději byste jistě při hlubším přemýšlení také našli , ale na první pohled nejsou nijak zásadní.Zdařilé koncepci příběhu přispívá i scénař Ehrena Krugera , který vychází z novely Koji Suzuki , ale od odpůvodního japonského Kruhu se prý téměř neliší.Tempo snímku je pozvolné , ale s přibývajícím (respektive ubývajícím) časem se neustále zrychluje.
Herecké výkony jsou na solidní úrovni.Naomi Watts (King Kong, 21 gramů) , která až díky roli Rachel získala status hollywoodské superhvězdy , umě balancuje na hraně cílevědomé a drzé novinářky a matky snažící se uchránit sebe a svého syna před hroznou smrtí.Snímek naštěstí nikdy nespadá do kýče emotivních a slzopudných scén.Poměrně neznámý Martin Henderson (Kod Navajo , Moje velká indická svatba) ji úspěšně sekunduje v roli muže , který se bál otcovství natolik , že svoji těhotnou přítelkyni (je řeč o Rachel) opustil.Kromě již zmíněné Daveigh Chase je další důležitou dětskou postavou filmu Aidan.Už z pohledu na něj je vám hned jasné , že ten kluk , bkterého hraje David Dorfman (Galaxi Quest) , není úplně v pořádku.
Vizuální efekty a atmosféra snímku jsou prostě dokonalé.Samotnou nahrávku plnou děsivých symbolů , které pak hrdinové potkávají v průběhu příběhu , by si člověk mihl pouštět pořád dokola a dokola a nic by neztratil na své "přitažlivosti".Téměř lidiprázdný ostrv Moesko Island , kde to všechno vlastně začalo , zahalený depresivní mlhou , svoji atmosférou připomíná film Ti druzí.A scény , ve kterých splašení koně páchají sebevraždu a holčičky vystupují z obrazovky? To se ani nedá popsat.
Kruh se velice dobře popral i se závěrem .Nečekejte žádnou šokující pointu , která by převrátila předchozí příběh naruby , jako tomu bylo v šestém smyslu , ale závěrečný zvrat existuje i v Kruhu , jinak by totiž dopadl až moc hollywoodsky dobře.Každopádně velice dobře dopadly tržby filmu.Při rozpočtu (dolar) 48 mil. vydělal film celosvětové (libra) 230 mil. a hodně chechtáků jistě přibylo i za DVD a VHS , protože za prvních 24 hodin se v USA prodalo 2 miliony kusů DVD !Díky komerčnímu úspěchu přišlo i pokračování , které dirigoval režisér původního Kruhu , ale o tom snad někdy později...
Komentáře
Přehled komentářů
Škoda, žes neviděl tu původní japonskou verzi, a to jako první. Podle mě by sis totiž nemyslel, že to je spíš "jen" thriller - teda aspoň já jsem z toho japonského skutečně měl hororový dojem. Americká verze má sice propracovanější scénář a nějaké efekty, ale ta japonská je víc přímá, má hustší atmosféru a i ta "vylézací" scéna je mnohem silnější. Navíc Sadako není zlidštěná jako Samara tím, že odpovídá na otázky psychiatra (např. že miluje maminku, že nechce ubližovat atd.), ale zůstává opravdu tajemným zlem z onoho světa. I díky tomu mě ta japonská verze víc děsila a ta americká připadala opravdu spíš jako mysteriózní psychothriller. Ale samozřejmě hraje svou roli bohužel taky to, že pokud už člověk z jedné verze ví, co se tam stane, tak už ho druhá tak nenapíná.
Thriller/horor
(Honza, 2. 7. 2013 21:51)